Bachvereniging in feest van kleuren

Rudolf Nammensma

De hymne Veni redemptor Genitium door de hedendaagse componist Andrew Smith, het openingsnummer, stond als een huis. Het resultaat van een goed afgewogen koorklank, in combinatie met ontspanning en beheersing. De Leeuwarder Bach Vereniging onder Geke Bruining-Visser had zich geen betere start kunnen wensen van dit optreden in het teken van de geboorte van Jezus. De akoestiek was iets te royaal om de Friese vertaling van enkele coupletten te kunnen volgen. Maar het programmaboekje bood uitkomst.

Ook Ave Maria van Josquin des Prez klonk alleszins behoorlijk, al waren er momenten waarop er relatief laat werd ingezet, het werk als geheel vertraagde, het gaandeweg wat kleverig klonk en niet echt sprankelde. Bachs motet Komm Jesu, komm , over het verlangen van de gelovige naar de komst van zijn heiland, bleef hangen in een nadrukkelijke, deinerige cadans, waaruit overigens wel heel fris het repeterende ‘komm ’ opsteeg.

Er is hard gewerkt aan dit repertoire, daar kan men van uitgaan. Maar de vele blikken in de koorpartijen tijdens Des Prez en Bach geven aan dat men mogelijk toch nog niet voldoende vertrouwd was met dit repertoire. Idem A Solis Ortus Cardine , een fraai, gedragen werkje van Bruining-Visser zelf, waarin het koor tegen het eind prachtig samensmolt met het orgel, maar wel nogal voorzichtig door de partituur ging.

Coen Dijkstra, Leeuwardens trots op de marimba en Theo Jellema – goed voor kraakhelder orgelspel –, haakten aan met instrumentale werkjes. Tevens begeleidden zij de Bachvereniging in een werk van de bijna vier kruisjes tellende Noor Marcus Paus: O magnum mysterium . Het werd als het ware ingeleid met een ruim vier eeuwen oudere a capella versie van Tomás Luis de Victoria. Paus kreeg reliëf en spanning mee, fascineerde en liet de Bachzangers op hun sterkst horen. Een feest van kleuren, uitdovend in geruststellende klanken.

Resinsje krystkonsert 2018