De Leeuwarder Bachvereniging

De Leeuwarder Bachvereniging is een koor van geoefende amateurzangers onder leiding van een professionele dirigent. Het koor telt op dit ogenblik 27 leden.

De Leeuwarder Bachvereniging werd opgericht in 1948 en vierde in 2013 haar 65-jarig bestaan. Oprichter van het koor was Kor Ket, bekend musicus in Friesland en groot liefhebber van J.S. Bach. Zijn doel was om Bachs werken ten gehore te brengen voor een breed publiek. Nog steeds wil het koor graag cantates van Bach zingen, maar de kosten voor begeleiding door een orkest belemmeren dat vaak. Wel worden er geregeld composities van Bach gezongen met orgelbegeleiding.

Naast muziek van Bach en zijn tijdgenoten, voert het koor ook werken uit van eerdere en latere componisten. Zo werden werken van Joh. Brahms, F. Mendelssohn-Bartholdy, György Ligeti, Zoltan Kodály, Hugo Distler, Benjamin Britten en John Rutter ten gehore gebracht, evenals liederen op muziek van de hedendaagse componist Frank van Nimwegen. De dirigent, Geke Bruining, laat het koor ook werk van haar hand zingen. Het Bachkoor verzorgt bij voorkeur drie uitvoeringen per jaar.

Bachkoor. Foto Piet Douma

Foto: Piet Douma

KCZB De Leeuwarderbachvereniging is aangesloten bij de Koninklijke Christelijke Zangersbond (KCZB). Klik op het logo om de website van de KCZB te bezoeken.

Download hier de statuten van de vereniging

Download hier het huishoudelijk reglement van de vereniging

Download hier de LBV KVK gegevens

Laatst bijgewerkt: 4-10-2017